Wizualizacje 3D – rodzaje, jakość oraz przykładowe ceny
Wizualizacje 3D to rodzaj grafiki komputerowej, która pomaga na realnym przedstawieniu każdej, nawet nie istniejącej rzeczy. To sposób na korzystne przedstawienie dowolnego produktu w wybranym otoczeniu. Co więcej wizualizacje 3D pomagają sprzedawać przedmioty, które fizycznie nie zostały jeszcze stworzone dzięki czemu pozwalają na zdobycie kapitału na najwcześniejszym etapie inwestycji.
Wizualizacje 3D – RODZAJE
Architektoniczne
Wizualizacje architektoniczne pomagają w zobrazowaniu koncepcji domu, budynku czy dowolnej sztuki stworzonej przez projektanta. Polegają na przeniesieniu wizji architekta z planów 2D do trójwymiarowej przestrzeni 3D. Dlatego pierwszą niezbędną czynnością przy tworzeniu każdej wizualizacji 3D jest wykonanie modelu 3D bryły, która przędzie przedmiotem ujęcia. Bryłę tworzy się na podstawie rysunków technicznych tak aby jej wielkość i kształt były zgodne z oczekiwaniami projektanta. Jakie są główne rodzaje wizualizacji architektonicznych?
Wizualizacje domów
Zabudowa jednorodzinna to jedna z najczęściej wykonywanych ujęć komercyjnej grafiki komputerowej . Wizualizacje 3D przedstawiają bryłę budynku ubraną w zleconą przez architekta elewację. Doświadczony grafik komputerowy dobiera tekstury i kształty elementów elewacyjnych tak, aby ujęcie było fotorealistyczne i zgodne z projektem domu. Otoczenie domów jednorodzinnych zazwyczaj stanowi krótko przystrzyżona trawa, kwitnące rośliny i zadbana zieleń. Od strony ogrodu warto umieścić elementy wypoczynkowe świadczące o zamieszkaniu domu lub basen kojarzący się z prestiżem i dobrą zabawą.
Wizualizacje osiedli
Osiedle może stanowić zarówno zabudowa szeregowa domów jednorodzinnych jak i duże budynki wielomieszkaniowe. Każdy z rodzajów osiedla wymaga innego podejścia i dopasowania ujęcia do oczekiwań przyszłych inwestorów. Mieszkańcy domów jednorodzinnych zazwyczaj cenią sobie kontakt z naturą, wygodny metraż czy własny ogródek. Dlatego wizualizacje 3D bliźniaków czy szeregówek opierają się na przedstawieniu zalesionej okolicy bogatej w ścieżki spacerowe czy przedstawieniu zadbanego, własnego ogródka osłoniętego od sąsiadów. Natomiast wizualizacje osiedli domów wielorodzinnych i bloków mieszkaniowych przedstawiane są w dobrej lokalizacji centrum dużego miasta. Wtedy wizualizacje powinny skupić się na pokazaniu strefy wspólnego wypoczynku mieszkańców, dużym parkingu dla gości czy bliskości metra czy linii autobusowej.
Wizualizacje biurowca i C.H
Biurowce i duże sklepy przedstawiają budynki w centrum miasta lub w bliskim sąsiedztwie komunikacji miejskiej. Charakteryzują je zazwyczaj duże przeszklenia, kolorowe neony czy charakterystyczny kształt konstrukcji. Podczas przegotowania wizualizacji należy dobrze zapoznać się z opisem koncepcji architektonicznej i zastosować się do wymogów projektanta. Na tego typu ujęciach bardzo często umieszcza się postacie ludzi przechadzających się alejkami sklepowymi lub pracujących za ladą sklepową. Ważne jest również odpowiednie dobranie tekstur jako tła dla każdego rodzaju sklepu.
Wizualizacje wnętrz
Wizualizacje 3D wnętrz mogą przedstawiać pomieszczenie w rożnych stylach i kolorystyce. Skupiają się na pokazaniu zalet pomieszczenia i sprytnym wykorzystaniu każdego skrawka wolnej przestrzeni. Wykonywane są zarówno dla deweloperów jak i dla indywidualnych klientów docelowych. W przypadku wizualizacji dla deweloperów przedstawiają jak może wyglądać wnętrze jednego z mieszkań lub domów na sprzedaż. Przybliżają przyszłym inwestorom możliwości zagospodarowania pokoi oraz przedstawiają przestronność pomieszczeń . Natomiast wizualizacje 3D dla klientów indywidualnych tworzone są zgodnie z projektem wykonany przez profesjonalnego projektanta wnętrz w oparciu o projekt techniczny.
Produktowe
Wizualizacje produktowe przedstawiają dowolny przedmiot w wybranej przestrzeni. Zazwyczaj produkty prezentowane są na białym tle lub w naturalnym otoczeniu. Ujęcia na białym tle najlepiej sprawdzają się jako awatary lub miniatury na stronie internetowej. Dzięki temu całość prezentacji wszystkich produktów w sklepie internetowej jest spójna i wygląda elegancko. Natomiast wizualizacje w naturalnym otoczeniu produktu wybierane są jako element przedstawienia rzeczy podczas tradycyjnego użytkowania. Otoczenie może być dowolne i pasować do specyfiki produktu.
Marketingowe
Maja za zadanie napędzać sprzedaż i w pozytywny sposób przedstawiać oferowany produkt. Bez względu na rodzaj wizualizacji, najważniejszym elementem jest prawidłowe pokazanie zalet oferty. Kolory powinny być żywe a otoczenie białe lub nawiązujące do pozytywnych aspektów produktu. Warto pamiętać również o rozdzielczości końcowej wykonanych wizualizacji 3D. Jeżeli mają posłużyć do wydruku katalogów reklamowych lub banerów wielkoformatowych, rozdzielczość wizualizacji powinna być większa ( minimum 4k).
Wizualizacje 3D – UJĘCIA
Perspektywa człowieka
To podstawowe ujęcie wykonywane dla wszystkich produktów oraz wizualizacji architektonicznych. Oznacza że kamera ustawiona jest tak, jakby trzymał ją prawdziwy człowiek. Szacunkowo jest to wysokość 1.6 lub 1.8. W tym ustawieniu ważne jest wybranie odpowiedniego kąta pochylenia tak aby oferowany produkt lub budynek nie stracił właściwego kształtu przez zmianę perspektywy patrzącego.
Perspektywa ptaka/drona
Wizualizacje z perspektywy ptaka najczęściej wybierane są do przedstawienia wielkości całej inwestycji lub kompleksu mieszkaniowego. Kamera ustawiona jest nad budynkami pod kątem pokazującym całą inwestycje oraz lokalne atrakcje.
Widok z góry
Wizualizacje 3D z góry wykonuje się najczęściej do wykonania klikalnej mapy osiedla. Ujęcie musi być wykonane centralnie z góry tak aby osoba wykonująca stronę internetową mogła swobodnie wykonać gorące punkty na mapie lub klikalny obszar inwestycji.
Wizualizacje 3D – OKAZJONALNE
Wizualizacje 3d o zachodzie słońca
To najczęściej wybierane ujęcia specjalne dla domów i mieszkań. Wizualizacje o zachodzie słońca przedstawiają budynek w ciepłych barwach. Budynek i jego otoczenie wydają się skąpani w odcieniach przygaszonej pomarańczy lub słodkiego różu. To ujęcie które przyciągają wzrok i zachęcają do zagłębienia się w ofertę przedstawionej inwestycji.
Wizualizacje nocne
Wizualizacje nocne wybierane są najczęściej do przedstawienia budynku biurowego lub centrum handlowego. Dzięki takim ujęciom możemy wkomponować nowy budynek w centrum ruchliwego, kolorowego miasta. W ujęciach nocnych, wnętrze budynku jest podświetlone dzięki czemu lepiej widać zagospodarowane pomieszczenia. Te ujęcia są ogromnie ważne w przypadku budynków o niestandardowych kształtach, które podkreśla odpowiednie oświetlenie elewacji.
Wizualizacje zimowe
Wizualizacje zimowe wybierane sa jako dodatkowe ujęcie inwestycji , której rozpoczęcie planowane jest w okresie okołoświątecznym. Pokazują budynek, lub dowolny przedmiot w otoczeniu śniegu i migających świateł. Do wykonania wizualizacji zimowej można wybrać dowolną porę dnia ( np. dzień lub noc) oraz dowolną pogodę ( bezchmurną lub podczas padającego śniegu).
Wizualizacje jesienne
Wizualizacje jesienne przedstawiają budynek lub dowolny przedmiot w otoczeniu żółtych i pomarańczowych liści. Kolorystyka wizualizacji jest stonowana i nastawiona na chłodne barwy. Ujęcie może być wykonane podczas tzw. Polskiej złotej jesieni lub w czasie padającego deszczu.
Wizualizacje 3D – CENY
Cennik wizualizacji 3D
Każda firma określa cenę i czas realizacji zlecenia na podstawie przesłanych materiałów technicznych. Ostateczna cena wizualizacji 3D zależy od:
– stopnia skomplikowania bryły modelowanego produktu
– wielkości inwestycji prezentowanej na wizualizacji
– ilości ujęć
– końcowej rozdzielczości renderu
Szacunkowe ceny i pakiety promocyjne znajdziesz w linku poniżej